تحولات منطقه

روحیه جهادی و ایثار و مقاومت جوانان کشور در دوران دفاع مقدس، برای ایران اسلامی اقتدار و سربلندی را به ارمغان آورد و دست مستکبران عالم را از این مرزوبوم، کوتاه کرد.

روحیه جهادی؛ سپر مستحکم و رمز پیروزی ملت ایران در دوران دفاع مقدس
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مجاهدان وطن چه در دوران دفاع مقدس ۸ساله و چه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، نشان دادند که با نیروی ایمان و ارادۀ خود، می‌توانند در برابر استکبار جهانی و تمام امکانات آنها ایستادگی و با جهاد مقاومت توطئه‌های آن‌ها خنثی کنند. یکی از دستورات و سنت‌های مهم اسلامی نیز جهاد و آمادگی دفاعی در برابر دشمنان است که حضرت علی (ع) در آغاز خطبۀ ۲۷ نهج البلاغه به آن تاکید کرده‌اند.
به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس، در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد امامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به گفت‌وگو نشستیم.

شهدای دفاع مقدس، خالق اقتدار ایران اسلامی

حجت‌الاسلام امامی، در ابتدا به رشادت قهرمانانۀ ملت ایران در جنگ تحمیلی هشت‌ساله اشاره کرد و گفت: شهدای دفاع مقدس هشت‌ساله و جنگ ۱۲ روزه برای جامعۀ اسلامی ایران عزت به ارمغان آوردند.
این قهرمانان خالق تمامی صفات نیک اعم از ایثار و فداکاری، صبر و بردباری، تقوی و معنویت و عزت و اقتدار بودند و هشت سال دفاع مقدس به فرمودۀ رهبر انقلاب، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش، انتظار داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه آحاد جامعه باید به امر دفاع و جهاد در راه خدا اهتمام داشته باشند، افزود: یکی از دستورات اجتماعی مهم و سنت‌های اسلامی، جهاد و آمادگی دفاعی است.
حضرت علی (ع) در آغاز خطبۀ ۲۷ نهج البلاغه در حالی که از همراهی نکردن مردم برای جهاد گله‌مند است به اهمیت و جایگاه این فریضۀ اجتماعی سیاسی اشاره می‌کنند.

جایگاه جهاد از منظر حضرت علی (ع)

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که جهاد دری است از درهای بهشت است که خداوند آن را بر روی خواصّ دوستان خود گشوده و لباس تقوی و پرهیزکاری است که اهل تقوی را از شرّ مخالفین حفظ می‌کند، مانند لباس در مقابل سرما و گرما و زره محکم حق‌تعالی و سپر قویّ اوست. پس هر که از آن دوری کرده آن را ترک کند خداوند جامۀ ذلّت و خواری و ردای بلا و گرفتاری به او می‌پوشاند و بر اثر این حقارت و پستی زبون و بیچاره می‌شود و چون خداوند رحمت خود را از دل او برداشته به بی‌خردی مبتلا گردد و به سبب نرفتن جهاد و اهمیت‌ندادن به این امر مهمّ از راه حقّ دور شده در راه باطل قدم می‌گذارد و به نکبت و بیچارگی گرفتار گردیده، از عدل و انصاف محروم می‌شود و ستمکار بر او تسلّط پیدا نموده با او به بی‌انصافی، رفتار خواهد کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بنا به فرمودۀ حضرت علی (ع) شرکت در جهاد و بهره‌مندی از آثار خاص آن شامل همه نمی‌شود؛ بلکه اهل تقوی و مقربین توفیق جهاد می‌یابند، اظهار داشت: ازاین‌روی افرادی هستند مؤمن که چه‌بسا علی‌رغم میل باطنی، توفیق شرکت در جهاد پیدا نمی‌کنند.

روحیۀ جهادی، خنثی‌کنندۀ نقشۀ دشمنان

دکتر امامی با تأکید بر بیانات حضرت امیر (ع) به ویژگی‌ها و آثار مثبت اجتماعی و امنیتی جهاد و تبعات منفی ترک آن اشاره و تصریح کرد: داشتن روحیۀ شرکت در جهاد و آمادگی دفاعی، مؤمنین را از شرّ شیطان و مخالفین حفظ می‌کند. روحیۀ جهادی محافظ جامعه در برابر ضربۀ دشمن است و کید دشمن را خنثی می‌کند.
وی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه ما شاهد این آثار و نتایج روحیۀ جهاد و مقاومت بودیم، خاطرنشان کرد: آمادگی دفاعی ما دشمن را نومید کرد و توطئه های آنان را به‌رغم برخورداری از تمام فناوری‌ها و تسلیحات روز دنیا و برخورداری از حمایت سه محور عربی، عبری و غربی خنثی ساخت.

ترک جهاد، برابر ازدست‌رفتن عزت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه ملتی که جهاد را ترک کند، خداوند جامۀ خواری و ذلت بر آن می‌پوشاند، تأکید کرد: ملت، جامعه یا سپاهی که حاضر نباشد برای حفظ تمامیت جامعه، حفظ عزت و اقتدار خود مقاومت کند، عزت خود را از دست می‌دهد.
در حال حاضر نمونه آشکار این امر را در کشورهای عربی و به طور خاص سوریه می‌بینیم. سوریه زمانی که از مقاومت دست کشید، امنیت و عزت خود را از دست داد، ضعیف و در نهایت تجزیه شد.
وی افزود: جامعه‌ای که مقاومت را رها کند، به بلا و گرفتاری مبتلا خواهد شد، زیرا دشمن بر افراد چنین جامعه‌ای رحم نخواهد کرد. نتیجۀ چنین اتفاقی دوری از رحمت الهی و در نهایت محروم شدن از حق و حقیقت و حاکمیت ظلم است.

تأکید حضرت علی بر پیش‌دستی بر دشمن

امامی تصریح کرد: حضرت علی (ع) به بی‌توجهی مردم پس از جریان حکمیت اشاره کرده و می‌فرمایند: "من شما را به جنگیدن با معاویه و تابعین او شب‌وروز و نهان و آشکار دعوت نموده، گفتم پیش از آنکه آنها بجنگ شما بیایند شما به جنگشان بروید. "
وی توضیح داد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) یعنی اجازه ندهید دشمن وارد شهر شما شود و بعد در درون خانه با او بجنگید، بلکه شما به استقبال دشمن رفته و حملۀ پیش‌دستانه کنید تا بر شما آسیب وارد نشود.
سپس حضرت (ع) می‌فرمایند، سوگند به خدا هرگز با قومی در میان خانۀ ایشان جنگ نشده مگر آنکه ذلیل و مغلوب، گشته‌اند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: علاوه بر این که خطبه‌های اجتماعی حضرت علی (ع) دستورات اجتماعی فراوانی برای امت اسلامی و مدیران جامعه دارد، نوعی پرده‌برداری از حوادث تلخ تاریخی است.
عبرت‌آموزی از این حوادث تلخ باعث می‌شود تاریخ تکرار نشود و دشمنان بار دیگر بر سرنوشت مؤمنان و پیروان مکتب اهل‌بیت مسلط نشوند.

ترک جهاد موجب نفاق در دین است

وی به جمله‌ای از پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من لم یغز و لم‌ یحدث نفسه بغزو مات علی شعبة من النفاق» هرکس نجنگیده باشد و حداقل در نفس خود حدیث جهاد نکرده باشد، می‌میرد درحالی‌که شعبه‌ای از نفاق در وجودش قرار دارد.
دکتر امامی در پایان با اشاره به اینکه ترک جهاد و نافرمانی نسبت به این فریضۀ الهی موجب نفاق در دین می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی افراد و جامعۀ مدعی دین‌داری، آمادگی اجرای دستورات آن را نداشته باشند، نافرمانی و در حقیقت نفاق پیش می‌آید.
شجاعت را جز در مواجه‌شدن با خطراتی‌ که جان آدمی را به خطر می‌اندازد و جز در مواجهۀ با دشمن نمی‌توان کسب کرد".

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha